Bokstaven
Funderingar kring ett ord i taget, i bokstavsordning

2002-01-21  

ALDRIG
Om ordet aldrig inte hade funnits, så skulle vi aldrig behöva säga aldrig.

Ja, det där ser ju banalt ut. Men jag tycker att det finns en hel del bakom detta lilla ord, om man tar sig tid att titta närmare; en hel "kultur" ligger i vår användning av det. Vem av oss har till exempel inte utbrustit "Neeej, det här klarar jag aaaaldrig!"?

Många av oss har ganska dåligt självförtroende, och vill väl inte så tydligt visa andra att vi gör ett försök för att sedan kanske misslyckas. Hellre utgår vi ifrån läget som hjälplösa, för att efteråt få beröm för att vi trots allt klarade det där som var så omöjligt. Jantelagen inom oss blandas liksom med en längtan efter erkännande, som vi inte riktigt vågar hoppas på.

Allt hade nog varit lite lättare om vi vågade se mer positivt och hoppfullt på sådant som vi vill kunna göra eller se.

Om ett barn är rädd för spöken och inte vågar sova, försöker den vuxne kanske trösta så här:
- Du behöver inte vara rädd. Det har aldrig funnits några spöken, jag lovar!
Istället för att säga så här:
- Om det finns spöken här, så är det för att de vill skydda dig. Därför kan du sova jättegott!
Då skulle barnet inte behöva tänka på spöken som något negativt, utan som något som gärna får vara med.

Om en höjdrädd människa tvingas ta sig över en hängbro mellan två höga berg, tänker hon kanske:
"Herregud, jag kommer att dö - det här blir det sista jag gör! Om jag ramlar så är det kört!"
Istället hade hon kunnat tänka "jakande":
"Om jag tittar på det nakna trädet där uppe på toppen medan jag går, så klarar jag det säkert! Efteråt ska jag njuta av utsikten till en kall öl!"

Man kan försöka tänka jakande inom alla områden:
Byt ut "Vi ska aldrig mer kriga" mot "Hur kan vi bäst samarbeta framöver?"
Byt ut "Jag vill aldrig jobba på fabrik" mot "Jag vill jobba med människor"
Byt ut "Jag ska aldrig mer röka" mot "Jag vill leva hälsosamt och lyckligt".

Vårt undermedvetna tar inte till sig nekande ord, sådana som "aldrig" och "inte". Kvar blir bara själva kärnan: känslan av "farligt, spöken" osv. Om man vill ändra attityd eller utvecklas till att våga mer, så får man intala sig det som något positivt att se fram emot. Det är så en duktig hypnotisör jobbar.

Nu har jag bestämt mig - jag ska aldrig mer säga aldrig! Nej, men så var det ju inte...
- Jag ska alltid försöka se lösningen framför mig! ;^)

Skrivet av ©Huggolina 12:51 | LÄNKA |
Kommentarer: Skicka en kommentar

 Innehåll
 Länkar
 Om Huggolina
 Service