Bokstaven
Funderingar kring ett ord i taget, i bokstavsordning

2010-08-19  

EGENDOMLIG
Är det inte ett egendomligt ord, om man tänker efter? Egendomligt att jag ens kom att tänka på det, när jag redan hade bestämt mig för något enkelt. Det skulle ju börja på E som i Enkelt.

Som om den person som är egendomlig består av - eller beter sig som - en egendom. Med ens känner jag mig instängd, fångad i språket. Det vore att låta sig vrängas ut och in, och istället för att använda språket som ett verktyg låsa in sig i dess tvångströja. För språket har sina tvångströjor, det med.

Människor från andra länder och med andra språk i ryggmärgen tycker förstås att svenskan är ett egendomligt språk. Likt afrikaan. Likt holländskan. Men i alla fall egendomligt. De förlorar sin naturliga yttrandefrihet och kan inte kommunicera fritt så som de är vana vid på sina egna språk. Det egendomliga språket svenskan virar sig kring dem som tvångströjor och leder in dem i nya liv som taxiförare, städare och pizzabagare.

Egendomligt, är vad det är.

Etiketter:

Skrivet av ©Huggolina 21:33 | LÄNKA |
Kommentarer: Skicka en kommentar

 Innehåll
 Länkar
 Om Huggolina
 Service